Chokladpaj istället för tårta.

2011-03-13 @ 15:15:08



Vid sidan hade vi jordgubbar och vispgrädde.

Recept till er som vill prova:

Mördeg:

100 g margarin
3 dl smör
1/2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 ägg

Blanda ihop allt, smält smöret och häll i.
Tryck ut i lämplig form och förgrädda i 10 min, 200 gr.
Jag lät den vila 10 min i frysen.

Fyllning:

140 g smör
150 g blockchoklad
8 msk kakao
1 liten nypa salt
4 ägg
2 1/2 dl socker
3 msk sirap
3 msk gräddfil eller creme fraiche



Lägg smör, choklad, kakao och salt i en skål över en kastrull med kokande vatten och låt dret sakta smälta, rör om då och då tills allt är blandat.

Vispa ägg och socker i en annan skål tills det är lätt och luftigt. Tillsätt sirap och creme fraiche, rör sedan ner äggblandningen i chokladsmeten.

När allt är väl blandat, häll ner det i pajskalet och grädda 40-45 min i 150 gr.



Rec. från Jamie Oliver. Lånat av red-headed woman. www.jennners.bloggspot.com




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: